Fargekontraster i bilder

Kulørkontrast

5240_145265370629_668990629_3752955_7011476_n.jpg
Når du skal uttrykke denne kontrasten har du brukt for minst tre klare, sterke farger som er forskjellig fra hverandre. Du kan starte med rødt, gult og blått. Alle farger kan brukes, men må brukes i sin reneste strålekraft. Derfor blir inntrykket av denne kontrasten fargerikt og bestemt. Etter hvert som fargene blir blandet ut, avtar styrken på fargens egenkontrast, men den er der. Oransje, grønt og fiolett(sekundærfarger)blir svakere enn gult, blått og rødt(primærfargene).
Alle farger kan brukes. Men de må settes opp mot hverandre slik at hver farge får "stråle i seg selv". Tilføyer du svart og hvitt mellom hver farge, vil du se at fargene blir mørkere ved siden av hvitt, mens de blir lysere vedsiden av svart. De forandrer seg, men mister ikke sin egenkraft.

Lys-mørk kontrast

11234_207830915629_668990629_4466870_267967_n.jpg
Svart og hvit gir den aller største kontrasten mellom lys og mørke. Mellom dem ligger det et hav av gråtoner. I fargesirkelen ligger den største kontrasten mellom gult og fiolett. Gult er den lyseste fargen, og fiolett er den mørkeste.
Enhver fargetone har sin egen lyshet eller egen mørkhet i forhold til hvor den er plassert. Når du maler, kan kontrasten virke slik at hvis du har en hovedeffekt av mettet gult i bildet, vil komposisjonen som helhet anta en lys karakter.
Består komposisjonen av for eksempel en mettet, sterk rødfarge eller blåfarge kreves det et mørkt helhetsinntrykk for at fargene skal stråle. Hadde du prøvd deg frem og plassert den røde klangfulle fargen i en gruppe av lysere tonegrupper, ville den samme rødfargen du brukte ovenfor, blitt mørk og mistet sin sterke/rene utstråling.

Kald-varm kontrast

n668990629_2914062_1993082.jpg
Forsøk har vist at kalde og varme farger virker på oss rent fysisk. I et rom som er malt i rødoransje, og i et annet rom som er malt med blågrønt, svingte menneskenes følelse av kulde med 3-4- grader. I det varme rommet merket de kuldefølelsen ved 11-12 grader, mens i det kalde rommet følte de kulde allerede ved 15 grader. Ifølge Johannes Itten, som har forsket og skrevet mye om farge, er dette vitenskapelig undersøkt. Det viser seg at blågrønt demper blodomløpet, mens rødoransje setter det i gang.

Komplementær kontrast

Et komplementærpar er alle de fargene som står rett overfor hverandre i fargesirkelen. Når de står ved siden av hverandre, framhever de hverandres strålekraft. Komplementærkontrasten består av en kald og en varm farge. Det finnes bare en farge som er komplementær til en annen. De tre primærfargene i fargesirkelen er alltid til stede i et komplementærpar:
- Blått: rødt + gult
- Gult: rødt + blått
- Rødt: gult + blått

Harmoni (monokrome farger)

n668990629_2914055_7974592.jpg
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License